Dieta jajeczna – szybkie odchudzanie czy strata czasu?

Przeglądając kolejne diety, które mają dać szybki efekt w postaci redukcji tkanki tłuszczowej prędzej czy później natkniemy się na dietę jajeczną. W teorii ma ona zapewnić szybą redukcję wagi. Praktyka bywa jednak czasem całkiem inna – jak będzie w przypadku diety jajecznej? Czy warto ją stosować? Czy jest bezpieczna dla naszego zdrowia? O tym wszystkim przekonasz się czytając nasz dzisiejszy wpis.

Czym jest dieta jajeczna?

Ten sposób żywienia wymyślony został w Stanach Zjednoczonych i zyskał sobie ogromną popularność – zwłaszcza wśród kobiet.

Dieta ta jest dość monotonna, ma też sporo ograniczeń co sprawia, że bardzo trudno dotrzymać założeń. Bardzo trudno realizować ją w normalnym tygodniu pracy czy nauki. Część osób w trakcie tej diety narzeka na osłabienie. Najlepiej stosować ją w trakcie urlopu, wtedy możemy pozwolić sobie na większą porcję wypoczynku.

Jak łatwo się domyślić – podstawą diety jajecznej są… jajka! Najlepiej, jeśli są gotowane na twardo(do 6 sztuk dziennie). Dlaczego to właśnie jaj są głównym składnikiem tej diety? Ano dlatego, że posiadają bardzo bogaty skład. Każde jajo dostarcza naszemu organizmowi:

  • białka,
  • węglowodanów,
  • tłuszczu,
  • witamin,
  • mikroelementów.

Zalecana długość diety to 5 dni, sporo osób uważa jednak, że przedłużenie jej do 2 tygodni spowoduje zdecydowanie lepsze efekty.

Jak stosować dietę jajeczną, by odnieść najwięcej korzyści?

Dieta jajeczna to dość specyficzny sposób żywienia, który wielu z nas może nie przypaść do gustu. Poniżej znajdziesz podstawowe zasady, którymi powinieneś kierować się stosując tą dietę.

  • Absolutną podstawą tej diety jest 6 jajek ugotowanych na twardo i spożywanych każdego dnia na śniadanie, obiad i kolację,
  • Nie gotujemy jajek zbyt długo bo tracą swoje cenne właściwości. Optymalny czas to 10 minut od momentu osiągnięcia przez wodę temperatury wrzenia,
  • Pomiędzy posiłkami głównymi nie podjadamy,
  • Posiłki na bazie jajek uzupełniamy wyłącznie warzywami, owocami, rybami, ewentualnie chudym mięsem,
  • Pijemy dużo wody.

Jakiekolwiek odstępstwa w postaci zjedzenia czegoś niezdrowego nie są wskazane i mogą zaburzać efekty diety jajecznej. Alkohol również należy wykluczyć na czas stosowania tej diety.

Pamiętajmy, że jaja nie są wysoko kaloryczne i nie należy przesadzać z aktywnością fizyczną. Jednym z założeń tej diety jest ograniczenie jej do minimum. Pamiętajmy o wypoczynku i stosowaniu tej diety w trakcie np. urlopu.

Czy dieta jajeczna to idealny sposób na odchudzanie?

Stosując dietę jajeczną możemy narazić się na pewne niedobory witaminowe. Część z osób, które stosują taki schemat żywienia narzeka na brak energii. Pięć dni na takiej diecie zdrowemu człowiekowi nie powinno jednak zaszkodzić.

Jeśli chcesz zdrowo schudnąć i zdecydujesz się na zmianę nawyków żywieniowych to nawet bez takich diet jak ta jajeczna możesz osiągnąć bardzo dobre i co najważniejsze trwałe efekty.

Sprawdź też: Tabletki na odchudzanie – czy warto je stosować na diecie?

Należy się w tym miejscu zastanowić nad efektem jojo, który bardzo często pojawia się po takich kilkudniowych dietach. Nie inaczej będzie w przypadku diety jajecznej, która jest w jakimś sensie głodówką.

Jeśli już zdecydujesz się na jej stosowanie pamiętaj, by nie powracać gwałtownie do starej diety, szczególnie jeśli jest ona wysokoenergetyczna – może to się skońćzyć bardzo szybkim wzrostem wagi i utracie tego, co udało się wypracować na diecie jajecznej.

Czy dieta jajeczna jest bezpieczna?

Tak jak wspomniałam wcześniej dla zdrowych osób 5, czy nawet 14 dni na diecie jajecznej nie powinno być większym problemem. Stosowanie krótszej wersji tej diety może znacząco ograniczyć możliwość wystąpienia skutków ubocznych do których należą między innymi:

  • osłabienie,
  • ociężałość,
  • zaparcia,
  • bóle głowy,
  • nudności.

Jeśli objawy niepożądane się nasilają a ty czujesz się na diecie jajecznej źle – nie zastanawiaj się ani chwili dłużej. Przerwij ją jak najszybciej a w razie potrzeby skontaktuj się ze swoim lekarzem.

Beż wątpienia najlepszym rozwiązaniem dla osób, które chcą schudnąć będzie przejście na odpowiednio zbilansowaną, zdrową dietę, która dostarczy organizmowi odpowiedniej porcji energii na każdy dzień. W ten sposób o skutkach ubocznych na pewno nie usłyszysz!

Na jakie efekty można liczyć stosując dietę jajeczną?

Przeglądając opinie osób, które stosują dietę jajeczną można zauważyć, że osiągają oni różne efekty, które są zależne od konsekwencji oraz długości stosowania diety. Na najlepsze efekty mogą liczyć osoby, które decydują się przedłużyć dietę do 2 tygodni. Niestety to również te osoby cierpią na mocniejsze skutki uboczne.

W tydzień na takiej diecie można schudnąć 2-5kg. Efekty pojawiają się dość szybko, jak przy każdej diecie, która polega na mocnym ograniczeniu ilości spożywanych kalorii.

Zobacz również: Jak przygotować się do odchudzania, by zapewnić trwałe efekty?

Niestety, częstym problemem diety jajecznej jest trudność w utrzymaniu efektów, która spowodowana jest szybkim powrotem do starych nawyków żywieniowych. To właśnie sprawia, że warto poważnie zastanowić się nad tym, czy warto taką dietę stosować…

Z całą pewnością taka kilkudniowa dieta jajeczna nie będzie w stanie zapewnić trwałych efektów. Jeśli myślisz, że po kilku dniach pozbędziesz się nadwagi to możesz się mocno rozczarować.

Recommended Articles